Torsdag 23 April - Sant Jordi

Happy Sant Jordi's day får väl en annan ny-spanjack säga till er där hemma i sverige!

Själv har jag ingen aning om varför man firar den här dagen, men jag kan nästan gissa på att det är ngt historiskt och dessutom firar man denna dagen enbart i Katalonien. En tradition här är då att männen ger sina kvinnor en ros och att kvinnorna i sin tur ger sina män en bok. Har aldrig varit med om att fira Sant Jordi här innan, då jag kom i maj förra året. Så jag tog det inte så säriöst ärligt talat... MEN OJ va fel jag hade. Redan klockan 06.45 utanför metron står folk och säljer rosor för fulla muggar och och när jag tog metron hem ifrån Alvaro idag vid 21 hade i princip alla damer och herrar rosor och böcker i händerna.

Dagen har alltså förutom 7 timmar på jobbet, spenderas i ett 27 grader varmt Barcelona city med den spanska karln. Vi strossade runt (heter det verkligen så...?) lite överallt på stan och det var folk i massor. Då menar jag rosor i högar  (och böcker!! ) som jag aldrig sett tidigare, tv, radio - hela kittet. Förutom för mkt folk så var det mysig att gå runt och svettas... :)

Jag fick 2 rosor. En utav Alvaro och en utav hans pappa, så sött! Dock fick jag aldrig tillfälle att köpa en bok till Alvaro då han vägrade att kolla in böcker överhuvudtaget, så jag sket i det tillslut. Men det blev en ros till hans mamma iallafall, som ett litet tack för sjukhus-kuren.

Imonn är det finally helg igen! Miriam, vår roomie fyller 23 och det ska firas lite smått. Jag och Phatt har förstorat upp ett stort kort på oss alla 3 som vi ska ge til henne, sen får vi se hur mkt vi hinner fira då damerna börjar jobba vid 21, men jag ska gå förbi Otto en sväng imonn och shotta lite mer damerna hade jag tänkt. :)

En annan sak oxå. Helt plötslig ikväll fick jag känslan att jag inte har ett ända klädesplagg som jag vill ta på mig.
Jag har helt enkelt tappat min stil och vet inte vad jag gillar numera...?! Det sjuka är att alla vi damer här har otroligt mkt kläder tillsammans så det är äckligt. Jag ska ta kort på alla våra garderober en dag så ska ni få se vad jag menar. Ni kommer bli chockade för det ser ut som rena kläd-varuhuset här hemma, vilket i sin tur är väldigt chockerande att jag känner mig kläd-lös... konstigt!

Äsch, jag skriver jue inget vettigt ändå.. Godnatt!

From Barcelona with love /thai


Utsikten från vårt vardagsrum - kanske inte mkt att hurra för men jag är enbart glad över att jag se ut över gatan.


25 grader och varma vindar. Thai har redan börjat svettas minsann..


I raval med "mitt bleka heting".


Pungkulorna på katt-statyn ska vi inte glömma! Jag ville klättra upp på den men det fick jag inte.... *putt*

Kommentarer
Postat av: Arin

Precis börjat läsa din blogg :) Mycket nöje :) Härligt att läsa om va du gör där borta :D Keep up the blogg work !PUSS

2009-04-25 @ 01:35:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0