Måndag 2:a November - Shit, året är snart slut !

Klockan är snart 01.30 och jag har fortfarande inte gått och lagt mig, ligger iofs i sängen och rätt klar för sömn, men vet ni vad? Jag jobbar kväll, så jag behöver inte lägga mig förrens 04, ett woho på det !

Klickade nu fram lite klassiska Bryan Adams på Spotify, vet inte varför jag tänker på högstadie-tiden, men det var iallafall goda tider det!

Iallafall.. Återigen måndag. Veckorna går så jäkla snabbt här nere. Året 2009 har passerat på en månad känns det som! (Kanske inte bokstavligen talat, men väldigt snabbt iallafall..)

Jag har hunnit flytta ner till Barcelona en 2:a gång och denna gången känns som om jag kommer stanna här ett tag till. Jag bor med Phatt, Mirian och hennes karl Jordi sen mars, trivs i lyan och den känns numera lixom inbodd. Jag har hunnit festa för mycket, förtärt min kropp med dessa farliga drycker så det räcker och blir över till ett helt liv. Jag har aldrig spenderat så mycket tid på nattklubbar som jag har gjort detta året. Otto Zutz och Solo är numera mina hak, mina fika-ställen och dit jag går när jag rastlös, haha! Jag har aldrig njutit så mycket av sol och strand som jag gjort i sommar. Jag har aldrig lärt känna så mycket folk som jag har gjort detta året.


En lat och härlig dag på stranden i Cunit i somras.

Jag har släpat med mig både Phatt och Alvaro till Sverige där jag visat dem hur vi gör saker och ting i Sverige. Jag har hunnit träffat en förbaskat bra spanjack till karl (blivit en jävla toffel oxå, but he treats me like a queen..) och vi har tom hunnit planera vårt bröllop. Jag har varit på Ibiza och insett att Pattaya i Thailand är MYCKET bättre. Jag har dessutom hunnit lära mig en massa mer spanska och skulle vilja påstå att jag en jävel på att iallafall förstå den, även om jag fortfarande är någorlunda ok på att prata språket. Jag jobbar även på ett utav sveriges sämsta kundstjänst. (enligt vissa studier..) Skulle dock vilja påstå att jag tillhör den bättre delen utav kundtjänsten iallafall... :)

... Och jag ska fortsätta att jobba på denna kundstjänst ett tag till, jag ska även fira spansk jul, där jag som är ny i familjen ska sjunga en svensk låt på kalaset. (det blir Främling med Carola, om någon annan inte kommer med bättre förslag..) Och jag ska fira ännu ett nyår till i Barcelona. Vilket år...

Trots mycket postitiva händelser här i Barcelona, så vill jag lova att livet inte är en dans på rosor.
Dvs, jag saknar svenska sociala systemet med alla dess bidrag och hjälp och lagar och allt vad det kan heta. Visst, jag betalar 10 % skatt här nere som alla andra, och jag får viss sjukvård som jag behöver gratis, eftersom att den ingår i den sociala grejer här nere.

Men vill jag gå till tandläkaren får jag betala minst 2000 kr, vill jag gå till gyn lär det säkerligen ta 6 mån innan jag får ens får en tid. Vill jag föda barn kostar ett besök hos doktorn minst 3000 kr, utan komplicationer, likaså om jag blir dum nog på smällen att jag måste göra abort. Skulle jag dock vilja vara mammaledig får jag inte ända öre av staten, om det är så att jag inte har en väldigt bra arbetsgivare. Mina barn får inget barnbidrag och jag måste betala för kidsens skolböcker..

Jag har ingen hemförsäkring, för det verkar inte existera här nere om man inte bor i hus. Är jag hemma ifrån jobbet för mensvärk utan sjukintyg, drar man bort 550 kr på min lön PER DAG.... etc etc.. Lägg till att jag är invandrare med noll koll på det så får ni fram en kines med ett ?-tecken i huvudet. Jag är därmed lycklig över det systemet vi har hemma i sverige.

Det finns dock ngt som heter Mutua, som jag så småning om ska skaffa. Det är en sjukförsäkring som man har, vilket betyder att ett besök hos tandläkaren istället kostar 20 kr och behöver du en operationstid så får du en operationstid på mindre än 4 veckor. Det är alltså 1:a klass hjälp och kostar mig ca 600 kr/månad, då det beräknas på person/kön/ålder. Dock När det ska skaffas det återstår att se...


Jag & mina gula Adidas-skor i Barcas centrum förra helgen.. 20 grader i sena oktober är INTE fel.
Kanske jag skulle berätta om ngt annat...
Helgen min vart inte mycket att berätta om. Jag jobbade på Solo både på fredagen och lördagen och fick in 1200 kr för det. (kommer dock nästa vecka..) På lördagen gick jag halva stan och dreglade över kläder och insåg efter halva dagen att jag faktiskt hade fått lön !!! Det blev en kort mini-skinn-mc-jacka för ynkla 400 kr och sen en svart kortarmad-spets-polo ifrån Zara för ynkla 90 kr. Jag har blivit lite smått kär i spets, då man faktikst ser lite sexig ut i detta, eller hur? Trots att jag jobbade hann jag även med att dricka 5 whisky/cola efter jobbet på lördagen, men mådde konstigt nog BRA dagen efter..
Meningen var att jag, Lili, Alvaro, Joel, Mario och Ramon skulle se MJ's film "This is it" på söndagskvällen .Dock råkade Mario ut för detta:


Marios vita fina BMW till bil igårkväll.

Så det blev som sagt ingen film. Mario vart påkörd i sidan av sin BMW och vi hann lixom inte riktigt till bion, så det blev sushi-buffé istället. Lika trevligt. Senare på kvällen hittade Alvaro Mj's film på nätet som vi kollade på. Dokumentären visade sig vara så tråkig att jag bytte till en annan film efter 45 minuter, så jag har iaf sen 1/4 av filmen.

Just det! Jag har köpt weekendresa till . . . . . . till Alvaros födelsedagspresent. Hela kalaste med flyg&hotell kostade mig 3500 kr och det är ju gull-gubben värd.. :)

Idag var det meningen att jag skulle vara pigg efter jobbet och känna ett litet sug efter att gå till Jamboreé, men så var icke fallet. Jag var sugen på hemlagad thaimat och blev fallet. Efter en het sommar med fest och fylla uppskattar jag numera lata kvällar i sängen med stinkande fis-luktar. En aning äckligt men sant...

Planerat i veckan då.. Imonn ska jag förska att vara sugen på att gå ut till Shoko, vi får se hur det blir. På onsdag ska JAG bli serverad genom att själv äta på Solo med Alvaro. Har gått där i nu i helgerna och serverat folk en massa mat och vart hungrig och sugen själv, så nu ska jag fanimej dit och äta själv, senare på kvällen tänkte jag att det blir lite whisky&cola, då mina gamla favorit Pitu kommer att spela på Solo. Ja, ni som har hängt med vet ju vem denna karl är. :)

Sist, men absoult inte minst, så fyllde min lilla mamma 52 år igår ! Kul att hon är i Thailand och att jag Inte får tag på henne.. :/

Nej, nu säger fröken Godnatt. Ni andra har säkert inte ens läst hela inlägget ändå.. :S
From Barcelona with Love// Tina


Kommentarer
Postat av: Hanna

klart man orkar läsa, alltid lika kul o veta hur du har det o vad du gör :)



saknar dig!

2009-11-03 @ 13:02:57
URL: http://martinssonhanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0