Tisdag 1 Februari - Spansk grammatik var det ja..

Japp, det blir hemmakväll idag igen... SKÖNT! Jag hoppas på att det finns något bra att titta på TV iallafall..

Innan skolan idag var jag och fikade me Cajsa en sväng på Starbucks. Det var jättetrevligt och vi tjötade på LÄNGE.. tillslut slog klockan 14:30 och det var dags att dra sig bort mot skolan för 4 timmars lektion.

Apropå skolan ja. Det går bra men ibland undrar jag vem fan som "uppfann" spanskan för den har ju himla onödiga tidsformer så det är inte sant. Det felet man gör är ju att man försöker att översätta det på svenska, men två olika spanska meningar kan på svenska vara exakt samma mening.. bla bla bla. Dock är jag väldigt glad över att jag börjat plugga spanska igen eftersom att jag repeterar och korregerar min spanska som jag redan har. Jag lär mig skitmycket, men att sedan ändra sitt sätt att prata på är dock lättare gjort än sagt, men det går bra!

Senast jag pluggade spanska avslutade jag på nivå 4 av 6 (lr 7?). Nu har jag börjat på nivå 4 igen för att repetera det senaste och fortsätta upp mot nivå 5. Hoppas jag.

Jag skulle kunna ta ett litet exempel på det svenska ordet ÄR och då ska jag göra det såå lätt som möjligt.
För det första finns det 2 ord på spanska som betyder ÄR och det är ESTAR och SER. Skillnanden mellan dom är att ESTAR är något du är under kort tid tex; du är full, du är mätt. SER är något som du "alltid" har varit dvs; tjej, kille, blond, brunett, svensk. Är du nybörjare på spanska kommer du definitivt ha svårt att veta vilket ÄR du ska välja!

Det här är dom tidsformerna jag har hunnit lära mig hitills, observera att ordet ESTAR dessutom är ett Oregelbundet verb. :)

Jag ska försöka förklara på bästa möjliga sätt här nu... (obs! jag vet inte ens om jag lärt mig rätt, haha!)

Hon är - esta (Presentes) - Någonting hon är just nu. Hon är mätt, trött, full.
Hon var - estuvo (Preterito Indefinido) Precis som det låter, hon var...
Hon var - estaba (Preterito Imperfecto) - Någonting som hon var under en längre tid. Hon var i USA, hon var hemma igår kväll.
Hon har varit - ha estado (Preterito Perfecto) - Precis som det låter, hon HAR varit.
Som är - esté (Presente de Subjutivo) - När du söker efter något, berättar om något men du vet ej om det finns, eller existerar. Tex; jag letar efter någon som är... Jag behöver någon som är...
Om hon var - estuviera (Preterito Imperfecto de Subjuntivo) - Precis som det låter, OM hon var...
Skulle hon vara - fuera (Condicional) - Precis som det låter - SKULLE hon vara...
Hon kommer att vara - estaré (Futuro Imperfecto) - Precis som det låter, hon KOMMER att vara...

Ska tilläggas att detta är bara en form för 3:e person.
Sen fattas det JAG, DU, NI, VI och DOM som givetvis inte ser likadant ut.

Sen är det ju inte alla tidsformer heller. Det finns nog 5 till skulle jag tro... SUG PÅ DEN NI !

Spansk grammatik : DÖDEN !




Njae, nu kom karl hem. Visst ja... Skulle ju sätta igång med middagen oxå.
Hejråå.!

From Barcelona with love // Thai




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0